sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Rodoksen hajuja, tuoksuja ja makuja.

Lentokentällä odoteltiin lennon lähtöä.
Superaikanen aamu vaati kaakaot ja cappuccinot lentokentän kahvilassa - ja kyllä se oli hintavaakin.
Perillä Rodoksen minilentokentällä.
Paljon on tapahtunut sitten viime kirjoituksen, mutta ajattelin omistaa yhden kirjoituksen pelkästään meidän Rodoksen matkalle. Lähdettiin heti elokuun alussa viikoksi Rodokselle Rodoksen kaupunkiin rentoutumaan. Koko matkan ajan oli superhyvä keli, aurinko paisto 24/7 ja lämpöä oli 35-43 asteeseen. Välillä mullekin jo liian kuuma, vaikka oonkin kuumuutta ja aurinkoa rakastava ihminen! Meillä oli aamulento, joten heräiltiin joskus aamuyöllä. Mentiin autolla lentokentälle, ja jätettiin auto kaukoparkkiin. Kaukoparkista oli sitten ilmanen bussikuljetus lentokentälle. Tepa oltiin jätetty mun äidin hyvään hoivaan, ja se pääsikin mökille peuhaamaan Pepin (äidin koira) kanssa.

Hotellin allas, jossa vapaasti käytettäviä patjoja.
Hotelli (Athena) oli aika hyvä. Oikeestaan odotettiin paljon huonompaa hotellia, koska Aurinkomatkojen sivuilla oli tosi kämäsen kuvat siitä hotellista ja allasalueesta sekä tosi rajalliset tiedot niistä hotellin palveluista. Eniten pohdittiin sitä, että minkälainen se allasalue on ja paistaako sinne aurinko, kun se on kahden talon välissä. Mutta kyllä sinne paisto ihan tarpeeksi. Aamiaisesta ei ees mennessä oltu satavarmoja, että sisältyykö se nyt edes siihen hintaan, mutta loppujen lopuks oli yllättävän hyvä ja monipuolinen. Siellä oli leipää, hedelmiä, muroja, mehua, munakokkelia, nakkeja, mehuja, kahvia jne jne. Mutta kaikista paras asia siellä oli Nutella! Joka aamu vedin croissantin Nutellalla - siinä olikin sitten jo päivän kalorit...

Muutenkin alue oli ihan hyvä, mutta ihmiset (nuoret) idiootteja. Hirveetä remuamista ja rellestämistä! Keskellä yötäkin pitää hotellin käytävillä huudella.. Pitäs olla automaatio, ettäs siellä ollaan hiljaa. Päivälläkin hotellin altaalla pojat hyppi altaaseen niin, että kaikki muutkin ihmiset kastu ja sitten kävelivät hotelliin sisälle kuivaamatta itseään ja kasteli koko lattian niin, että ihmiset meinas liukastua siihen.
Katja meressä omalla patjallaan.
Tuulisen rannan auringonlasku.

Oli nättiä. :)
Heti ekana päivänä (tultiin aamulla) suunnattiin siihen viereen Tuuliselle rannalle (jolla ei oppaankaan mukaan ollut tuullut kyllä moneen päivään). Matkalta ostettiin sitten tarvikkeita: Katja osti semmoselta söpöltä pieneltä kyhmyselkäseltä mummelilta, joka parka työskenteli yksin siinä sen kaupassaan aamusta yöhön. Osas hirveen määrän suomeakin. Mä ostin sitten toisesta paikasta semmosen kätevän rantamaton ja sitten ostettiin vettä. Katja ei kyllä juonut vettä paljon yhtään reissun aikana, vaikka yritin patistaa sitä juomaan, ettei sais auringonpistosta ja pyörtyis siihen paikkaan. Mutta onneks mitään ei tapahtunu.

Lounaaks syötiin usein salaattia (useimmiten kreikkalaista) ja illalla sitten jotain vähän "raskaampaa". Kaikki salaatit oli niin hyviä, kun kaikki ainekset oli tuoreita ja kotoperäsiä. Ja aito feta oli NIIN hyvää, ei tarvii täällä kotoSuomessa miettiä syövänsä, kun on niin pirun kallista. Muuten ruokien kanssa oli vähän sama, kun Teneriffallakin. Tuntuu, ettei oikeestaan missään paikassa enää osata tehä ruokaa. Etenkin kanan valmistaminen tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeeta - siitä tulee helposti niin kuivaa. Samoin asiakaspalvelu on huonontunu ihan kauheesti. Tuntuu, ettei ketään kiinnosta enää ees palvella missään.

Mutta sittenhän yks päivä me löydettiin meidän lempipaikka, josta tulikin sitten ihan vakkari, LOCAL BAR. Ihan mahtava paikka, hyvät ruuat ja ihan mainiot drinkit! Baarimikko osas todella asiansa ja asiakaspalvelu pelas. Etenkin se "meidän tarjoilija", niinkun se nainen itse sano, halus tutustua meihin ja valittelivat kovasti, kun lähdettiin takas Suomea kohti. Drinkkien mukana tuli aina popparikulho, mikä oli ehdoton plussa. "Popparimies" (kutsuttiin yhtä tarjoilijaa siksi) toi meille aina uuden kulhon, kun edellinen tyhjeni.
Ensimmäinen kerta Localissa.
Katja otti niin hyvän banana splitin ja mä otin hyvän mansikkadaiquirin.
Huomaa popparit! :)
Localin herkullinen jugurttipirtelö.
Localin capuccino.
Yhtenä päivänä mentiin Vanhaan kaupunkiin kiertelemään. Olin käyny siellä ennenkin, kun aikoinaan oltiin isän perheen kanssa reissussa. Mutta oli se silti hieno paikka nähdä uudestaan. Etenkin illalla oli helppo aikamatkustaa sinne keskiajalle ja kuvitella sen ajan ihmisiä kulkemassa siellä kujilla. Sillon, kun päivällä mentiin sinne, niin käytiin sellasessa Socratous Gardenissa syömässä, kaunis paikka. Siellä oli vetonaulana sellanen vihree papukaija, johon Katja ihastu totaalisesti. Syötiin hyvät kreikkalaiset salaatit ja juotiin lasit tuoretta appelsiinimehua. Ja mua harmitti, kun unohin antaa tippiä. Tuli huono omatunto. Vaikka Rodoksella tippi ei ole pakollista, jos palvelu ei oo ollu hyvää. Mutta siellä palvelu oli kuitenkin ihan ok. Samalla reissulla nähtiin söpöjä kissanpentuja (nii, uskokaa tai älä, musta on tullu eläinihminen). Ostin semmoselta brittienglantia (oih) puhuvalta naiselta semmosen nätin rannekorun. Makso paljon, mutta se vakuutti, että se kestää. On se kestänykin tosi hyvin. Katja osti yhestä puodista sellasen hiusklipsin, jossa oli nätti perhonen ja se meni heti rikki - tai oikeestaan siitä lähti ne koristeet vaan.
Socratous Gardenin pihalta.
Socratous Gardenin kreikkalainen salaatti.

Katjan ihailema papukaija.

Nättejä mukulakiviä.

Vanhan kaupungin ritarit.
Kissanpennut.

Katja tallustaa vanhassa kaupungissa.

Big Brother!
Kissa jahtaa hiirtä.
Tykinkuulat vanhan kaupungin pihalla.
Vanhan kaupungin portit.
Matkalla vanhasta kaupungista takasin löydettiin ihanan näkönen ravintola, johon sitten mentiin yhtenä iltana jälkkärille. Siellä oli nättejä vesiputouksia ja mukavia hengailupaikkoja, tosi ihania pehmeitä lepotuoleja, joissa loikoilla.

Hienon näkönen leikkipuisto.

Tehtiin muutamat mahtavat uudet löydöt reissun aikana: toinen oli FishSpa ja toinen FrozenYoghurt. Fisuilla käytiin muutamaan kertaan. Mä kävin kaks kertaa hoidattamassa jalat ja kerran kädet. Katja kävi hoidattamassa molemmat pariin kertaan. Oli täysin kivuton ja rento jalkahoito, joka oikeesti autto. Se FishSpan mies ihmetteli mun jalkojen ruhjeita ja mä sanoin, että ne oli hyttysistä peräsin. Pelottelin sitten, että Suomeen ei kannata tulla, kun täällä on tappajahyttysiä. Mulle laitettiin kaheksan teippiä peittämään haavat, jotta ne kalat ei revi niitä. Yks mun laastari oli huonosti, joten kalat sitten kuitenkin repi sitä haavaa, ja jossain vaiheessa pyysin sitä laittaa siihen uuden teipin.

Katjan jalat pesulla.
Toi FishSpan mies oli kamalan mukava ja ystävällinen ja muuta.

Katjaa pelotti.

FrozenYoghurt löydettiin sattumalta, kun oltiin tulossa kaupoilta hotellille päin. Oli hienoa, kun sai ite valita ne jugurttilaadut ja sitten niiden päälle strösselit ja tuoreet hedelmät sun muut kastikkeet. Oli huomattavasti parempaa, kun jäätelö - ja huomattavasti terveellisempää! Mutta ei se mitään halpaa lystiä oo.
Katja jugurttikoneilla valitsemassa makuja.
Koristeluvalikoima. :)
Mun jugurtit!
Katjan annos oli paljon nätimmän näkönen.

Yhtenä päivänä tehtiin reissu vesipuistoon. Sielläkin olin käyny aikasemmin. Mä luulin, että mä oon mamis kaikkien huvipuistojen ja muiden suhteen, mutta Katja on vielä pahempi! Mentiin sinne ilmasella bussikuljetuksella keskustasta. Tuli hirvee hätä, kun ei meinattu löytää sitä bussiasemaa, ja pelättiin, että myöhästytään siitä bussista. Loppujen lopuks se bussi tuli kuitenkin paljon myöhässä. Se oli kaiken lisäks niin täynnä, että siellä mahtu vaan seisomaan. Vesipuistossa käytiin mukavissa rengasmäissä ja aaltoaltaassa ja syötiin halvalla (ihme!) lounasta. Takasintulomatkalla loukkasin polveni, kun se kuski yhtäkkiä avas ne ovet ja mulla jäi polvi sinne väliin. Onneks ei käyny mitään vakavampaa. Kumpikaan meistä ei oikeestaan palanu vesipuistossa sen pahemmin, mitä kovasti alunperin pelättiin.

Vesipuiston jonossa, ärsyttävä venäläinen mummo etuili joka paikassa.

Mun vesipuistoateria, nam!

Katja ja Ruotsi-lehmä.

Menossa half-pipeen.

Aaltoallas ja takana näkyy meri.
Vesipuiston portaat.
Retkien suhteen meillä oli taas vaikeuksia päättää. Alunperin mietittiin, että lähetään sekä Lindoksen retkelle että Saarikierros-retkelle, mutta sitten rupes sekä päivät että rahat loppumaan kesken. Valittiin sitten saarikierros Lindoksen sijasta. Odotin saarikierrokselta erityisesti viinitilalla vierailua, mihin sitten totaalisesti petyin. Aluksi mentiin Filerimoksen kukkulalle, jossa oli aikoinaan ollut luostari. Siellä oli myös Via Crucis - eli kärimysten tie - joka johti isolle ristille, johon pääsi kiipeemään sisään ja sen huipulta oli hienot näkymät. Ainoo vaan, että ne ristin portaat oli niin ahtaat, että piti odotella (tosin joku idiootti ei odottanut vaan etuili ja oli menossa tukkeeksi), että muut tuli ulos ja silti jäätiin alastulomatkalla jumiin. Samalla luostarikukkulalla tehtiin ainutlaatusta seitsemän yrtin likööriä, joka todella oli yrttinen! Saatiin nimittäin maistaa sitä, Katja ei uskaltanut.

Ranta retkipäivän aamuna.

Kaunis aamu. <3

Koira, jolle Katja luovutti vetensä.

Filerimos-kukkulalla.

Kasteallas.

Luostarin jäännökset.

Risti.
Odotellaan ristin sisään menoa.

Alas tulossa.
Seitsemän yrtin likööriä.

Filerimokselta jatkettiin matkaa kohti perhospuistoa. Katja näki puiston ensimmäistä kertaa. Meijän yllätykseksi sen pääsymaksu ei sitten sisältynytkään hintaan, eikä puistossa kävelemiseen ollut varattu tarpeeksi aikaa. Muutenkin tuntu, että tällä retkellä tuli juostua enemminkin paikasta toiseen eikä ehitty olla oikeen missään tarpeeksi. Seuraavalla kerralla jos mennään samaan kohteeseen, niin täytyy ehdottomasti ottaa vuokra-auto ja käydä ite kaikessa rauhassa. Nytkin oltais vuokrattu, mutta mä olin liian nuori ja Katjalla ei ollu tullu vielä uutta ajokorttia. Anyways, perhoslaakso oli luonnollisesti täynnä perhosia, ja hienon näköstä oli. :)

Perhoslaaksosta jatkettiin päivän kohokohtaan, eli Swedcon luomutilalle. Kaikki ruoka oli luomua, ja samoin viinit! Oli herkullista, ja pysty hyvällä omalla tunnolla syömään ruokaa. Ja neljän ruokalajin ateria viineineen oli muistaakseni 12 euroa, sairaan halpa ollakseen vielä kaikenlisäksi luomuakin! Retkipäivänä oli yli 40 astetta, ja ihan älyttömän hiostava ilma, mikä teki sen, että mun pylly oli ihan märkä kaiken sen istumisen jälkeen. Olikin sitten vähän noloa, kun nousin siitä sitten märkine pöksyineni ylös...

Kreikkalainen salaatti ja tilan luomuvalkkaria.

Munakoisorulla ja jotain? Katja muistaa paremmin.

Luomupunkkua!
Täytetyt paprikat.
Märkä pylly.
Granaattiomenat puussa.

Sitten suunnattiin sinne "viinitilalle", joka olikin sitten viinikauppa Emeryn viinitilan läheisyydessä. Rodoksella on kaksi isoa viinitilaa: Emery ja C.A.I.R. Odotin, että oikeesti päästään viinitilalle kattomaan viiniköynnöksiä ja viinin valmistusta ja, että siellä ois käytäviä täynnä viinitynnyreitä. Ja sitten.. kauppa. Voin sanoa, että meni vihanen palaute Aurinkomatkoille. Noh, anyways. Ostin mä sit sieltä kaks pikkupulloa, yhen valkkarin ja yhen rosén, jotka maistelin siellä paikan päällä. Sit taisin ostaa vielä jonkun isomman pullonkin..

Tästä jatkettiin matkaa sitten vielä kahteen pysähdykseen: tirolilaisten hotellien kohdalle vuorella ja sitten jollain (?) kirkolla. Nää pysähdykset ois voinu jättää käyttämättä ja käyttää aikaa muuhun, vaikka hienoja paikkoja nekin oli...

Tirolilaishotelli.

Yhtenä päivänä oltiin rannalla, tai oikeestaan oli tarkotus olla koko päivä, mutta koska Katja ei oo mitään rantaihmisiä niin lähettiin sitten siitä ja mentiin jatkamaan altaalle. Shoppailtiin melko paljon sekä vaatteita että meikkejä. Sephorassa oli hyvät "happy hourit" ennen iltaa, jollon sai Sephoran omia tuotteita hyvällä alennuksella. Lisäks käytiin Bershkassa, Pull & Bearissa ja Terranovassa. Näiden lisäks löysin hienon Alkon tapasen alkoholikaupan (nimeltään Vintage), josta ostelin viinejä. Ostin kyllä muualtakin viinejä maisteluun. Kaikista pelottavin oli kauppa, joka mainosti itteään Alkona. Siellä oli myyjä ihan totaalisessa kännissä ja lisäksi siellä istu ruotsalaisia kännäämässä. Palveluun kuulu myös pullojen avaaminen paikan päällä. Myyjä oli ällöttävä limanen mies, joka mukamas möi ne juomat halvalla (loppujen lopuks ihan sairaan kalliilla, mutta eihän me sitä huomattu paikan päällä + haluttiin sieltä ulos mahdollisimman nopeesti). Antoi sitten rodoslaiset oluet "kaupan päälle". Hyi, että. Ällöttävä paikka.
Retkeltä ostettu C.A.I.Rin skumppa.
C.A.I.Rin roseskumppa.
Paha mojito, meni viemäristä alas..
Tääkään ei oikeen mun makuun..
Baarikatu kokeiltiin kahteen kertaan. Molempina kertoina eksyttiin Alexander nimiseen baariin, jossa oli tosi halvalla juomia. Baarikatu oli hiukan ristiriitanen, kun siellä oli kerjääviä lapsia ja aikuisia ja sitten turistit vaan kännäs siellä. Muutenkin meille tuli paha olo siellä aina välillä siitä ristiriitasuudesta. Siellä oli yks koira, joka oli tosi huonossa kunnossa, ja Katjalle tuli tosi paha mieli siitä. No joo, Aleksander-baarissa oli musiikki IHAN liian lujaa mun korville, joten tyydyttiin olemaan siinä ulkona. Tilattiin meidän vakkaritarjoilijalta juomia, jonka kanssa tutustuttiin sitten jonkin verran. Liettualainen tyttö, oli ollut siellä töissä 2 viikkoa. Tässäkin baarissa sisäänheittäjä tuntu olevan kännissä.. Ammattimaista. Mä olin niin ylpee, kun siellä baarin vessassa oli ruotsalaisia tyttöjä ja ne rupes puhumaan mulle ruotsia, ja mä puhuin niille ruotsia takasin.

Alexanderin fishbowl.

Kolmen rinkin diili.
4 shottia 5 eurolla.
Lopuksi hiukan sekalaisia kuvia sieltä sun täältä, kun en enää keksi mitään erikoisempaa kerrottavaa. Enkä oikeestaan jaksa enää kirjottaakaan sen kummemmin.

Ostettiin vanhasta kaupungista kaks taulua: yks kreikkalainen maisema ja toinen oli pariisilainen maisema. Oli kauhee ongelma taulujen kotiinkuljettamisen kanssa. Pistivät kehykset osiin, jotta ne mahtuis matkalaukkuun, mutta ei ne loppujen lopuks kuitenkaan mahtunut ja sitten kuljin ne kädessä lentokentälle. Loppujen lopuksi pääsin kuitenkin koneeseen niiden kanssa.
Jädeannokset.

Lisää Localin rinksuja.
Mun lempparidrinkki LOCALissa: Bomba. Takana Katjan Pina Colada.

Tämä oli rodoslaisittain lasi viiniä, eli siis kirjaimellisesti kokonainen lasi. Halpaa oli, oiskohan yleensä ollu 2-4 euroon. Halvempaa siis, kun esimerkiksi limu.
Ruotsalaista siideriä.
Rodoslainen olut, joka saatiin "ilmaseks".
Vähän samantyyppinen, kun Corona.
Vintagesta ostamiani viinejä. :)
Katjan kanssa yritettiin saada patjaa kasaan yhteisvoimin.
Lähdössä kotia kohti.
Matka tuli todella tarpeeseen. Onnistuttiin onneks viikoks unohtamaan ja jättämään kaikki huolet ja velvollisuudet Suomeen ja kerrankin nautittiin vaan lomasta. Nyt tuntuu jo, kun ei ois lomaa ollukaan. Mutta oli se mukava tulla Suomeenkin, Tepaa oli nimittäin kauhee ikävä. <3